نوشته ای برای نمایش« ئه وانگه ل»


داستان تلویحا” با پیکر گردانی واستحاله انسانی وتغییر ماهیت آسمانی به زمینی ودگرگونی ظاهری پری به انسان شروع می شود .
فرشته ای که با تغییر ظاهر ودگرگونی از ماوراء به انسان با همان قدرت واراده ماوراءالطبیعی مسخ می شود وپابه زندگی شوان ومادرش می گذارد ،این دگریسی وپیکر گردانی مهم ترین عامل تاثیر گذار وایجاد هیجان وجذب مخاطب است .
هدف این نوشته بررسی وتجزیه وتحلیل استحاله های انسانی وفرا انسانی نیست ودر این چند سطر نمی گنجد
نمایش ” ئه وانگه ل” باردیگر به همه ما یادآوری کرد که داستان‌های کهن قابلیت نمایشی بسیار دارد
پرداختن به داستان‌های کهن ادبیات غنی ایران، یکی از وظایف هنرهای نمایشی به ویژه تئاتر است که می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در این حوزه به بهترین شکل بهره گیرد
با دیدن نمایش ، نوستالژی کودکی آدم بزرگها و کشف وشهود در داستانهای قدیمی دوباره زنده می شود .وباعث می گردد تا از تماشای آن لذت ببریم .


نمایش در خود داستانی عاشقانه ودر حد اسطوره دارد که کارگردان با مهارت تمام از دوبیتی های ” فایز دشستانی”(۱۲۱۳-۱۲۸۹ ه ش) برجسته ترین، تاثیرگذارترین و مردمی ترین ترانه سرای تمام نواحی جنوب ایران در اواخر عصر قاجار اقتباس کرده وبه روی صحنه آورد .
داستان ” فایز وپری ” از محبوب ترین داستانهای جنوبی ایران درمنطقه دشستان ، با پری پیوند خورده و در دل چوپان و پیرزن و گله دار چنان جای باز کند که اشعارش را در قالب درنگه، شروه و لالایی، زن و مرد روایت می کنند
وفاداری ” همتیان”بعنوان نمایشنامه نویس وکارگردان به متن اصلی قابل تقدیروستودنی است .
در این نمایش بازیگران بخوبی وخصوصا” بازیگران زن توانایی پرداخت وحمل وارایه نقش را بخوبی داشتند وتوانستند عملکرد خوبی برجای بگذارند .کارگردان در انتخاب بازیگران اشراف خوبی داشته ونسبت به هدایت آنان موفق عمل کرده است .
کارگردان به جای رقابت با متن اصلی خود را در اختیار متن قرار داد وبجز چند صحنه که شرایط ایجاب می کرد تا در زمره آثار نمایشی قرار گیرد از تقلیل وکوتاه کردن متن جلوگیری کرده است.
ارایه میزان سن تاحدی قابل قبول ، ایجاد سکون و افت وخیز های نمایشی ورعایت ضربا آهنگ برای جلوگیری از یکنواختی کاراز دیگر نقاط قوت نمایش بود.
نمایشنامه ” ئه وانگه ل” دارای داستانی ساده وآسانی است . آنچه پیچیده است موقعیت شخصیتهای داستان در مکان وزمان وفضاهای است که توصیفشان آسان نیست .
بازی درست شخصیت های اصلی ” پری” و”شوان” و ارایه بازی قابل قبول برای پیر زن . استفاده از دکور ساده و کار آمد ، از ملالی وخستگی تماشاگران جلوگیری می کرد

چند نکته بعنوان یاد آوری به “همیتیان” کارگردان پیشنهادمی کنم.
تجدید نظر کامل در بررسی وتجزیه تحلیل داستان برای شناخت شخصیتها خصوصا” مادر” بسیار ضروری است تا مادر ضعیف وعجوزه جلوه ندهد ومقام شامخ انسانی آن متزلزل وسقوط نکند
نمایش می توانست بهتر وبا فرم وفیزیکال مناسبتری اجرا شود
ترانه ها می توانست همراه باموسیقی وتلفیقی ازآواز وحرکت باشد
موسیقی می تواند نقش مهمی در ساختارصحنه های عاشقانه وعواطفی “پری” و “شوان” وزندگی ومرگ ” مادر ” داشته باشد .ونیاز داستان وهمچنین جذب بیشتر مخاطبین را بر طرف کند
بازیگران می توانستند ازدوابزار مهم بدن وصدا (حرکت وآواز وموسیقی)بهره بیشتری ببرند وبا توانایی های داشتند به فضای نمایش کمک بیشتری کنند .
نمایش” ئه وانگه ل” از ترکیب شیوه های نمایش روایی ایرانی تاثیر گرفته و”راوی” تا حدودی این امکان را بوجود آورد که قصه به شکل باورپذیر پیش برود ومحدودیت مکان های متعددرا ازپیش پای کارگردان بر دارد
خود قصه دارای جنبه های نمایشی زیادی است واین ویژگی محدودیتهای اجرا را از بین می برد وبازیگر می تواند چندین شخصیت را نقش آفرینی کند . واین تکنیک از نقش پوشی های نمایشی ایرانی گرفته شده است .
از دیگر تاثیرات مثبت “راوی” در نمایش تعویض صحنه ها به ساده ترین شکل ممکن و کمک به قوه تخیل و ذهن ناخود آگاه تماشاچی برای پذیریش آن است .

کارگردان با استفاده از شیوه های متنوع در اجرا می تواند مخاطبانش را با شخصیتها همراه کندتا نمایش خسته کننده به نظر نرسد
در کل مجموعه عوامل نمایش باهم یکدست عمل کردند وموفقیت اصلی آن ازسوی بازیگران صورت گرفت که توانستند با توانایی خود در بازیگری شخصیتهای مورد نظر داستان وخواسته اصلی کارگردان به مخاطب معرفی کنند
نمایش در عین سادگی بدون آنکه وارد مباحث فلسفه ومسخ واستحاله گرایی شود آنها را در برابر دیده گان تماشاگرانش قرار می دهد ونمایشی دیدنی وعمیقا” قابل تعمق وتفکرومفهمومی وبحث برانگیز خلق می کند .
ونمایش بعد از تقریبا” 60دقیقه در زمانی مناسب با حال وحوصله تماشاگران پایان می یابد .
برای این گروه بعنوان آغاز گر چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی سقز آرزوی موفقیت بیشتری دارم .


عبدالرحمن عزیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like