“گیلگه میش” در بوکان طوفان به پا کرد

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

نوشته ای برای ” نمایش گیلگمش” کاری از گروه تئاتر کانی بوکان

عبدالرحمن عزیزی –

 شاهکاری دیگر از گروه تئاتر کانی ،

” گیلگه مش” ،

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

باز آفرینی یک حماسه بشری بعد از ۵۰۰۰ سال ، با صحنه های بسیار به یاد ماندنی و خلاقانه . اجرای متفاوت و اندیشمندانه 

نمایش گیلگمش توسط گروه تئاتر کانی شهرستان بوکان در یازدهمین جشنواره سالانه تئاتر کردی سقز با استقبال پرشور تماشاگران و هنرمندان حاضر در جشنواره مواجه شد و در نهایت توسط تماشاگران از میان ۸ اجرای دیگر به عنوان نمایش برتر برگزیده شد.

گروه تئاتر کانی را می توان تنها کارگاه تئاتری در سطح استان آذربایجان غربی دانست که بصورت مستمر و آکادمیک ، فعالیت دارد  و جدیدترین اثری را که به صحنه برده است و در آینده در شهر های مختلف نیز اجرا خواهد شد ،

باز آفرینی یک حماسه کهن بشری در قالب نمایش گیلگمیش است .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

اسطوره و چهارچوب و داستان حماسی گیلگمش بر همگان و دوستداران اسطوره روشن است و از گفتن و باز گویی داستان خود داری می کنم .

بطور خلاصه ” اسطوره حماسی گیلگمش به حدود پنج هزار سال پیش باز می گردد و متلعق به مردمان میان رودان بین النهرین است که بنا به استناد باستان شناسان متلعق به دوره آشوریان و کتابخانه آشور بانیپال است .

گروه های زیادی از هنرمندان و فرهنگیان و نویسندگان و نمایشنامه نویسان و محققان ایرانی وخارجی ، اثر های زیادی خلق کرده اند ، و باز آفرینی این حماسه بشری بر روی صحنه آخرین کاری نیست که رحیم عبدالرحیم زاده انجام داده است .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

گیلگمش اولین حماسه ای است که محققان به نوعی در آن رد پایی از انسان خدایان و فرا زمینی ها با هم پیدا کرده اند که آنها باهم ارتباط داشته اند .

 متن افسانه ” گیلگمش تجربیات سفری را که این موجودات انجام داده اند ، بازگو می کند و از سفری با وسیله ای مانند سفینه می گوید که بسوی آسمان رفته اند و هرچه بالاتر و بالاتر رفته اند زمین و هر آنچه در آن است از نظر ها پنهان می شوند .

نمایش و باز آفرینی حماسه گیلگمش توسط رحیم عبدالرحیم زاده از یک نمایش شهرستانی و منطقه ای فراتر می رود و به نمایشی بین اللملی تبدیل می شود بطوریکه مانند خود حماسه چنانچه به زبان های دیگر ترجمه شده ، قابلیت اجرا در تمامی نقاط کره خاکی را دارد و جهان شمول می شود .

کارگردان با بهره گیری از همین خصیصه و انتخاب درست و نوشتن نمایشنامه ای با همه خصوصیات و عوامل شناخت نمایشی و نوشتن نمایشنامه ای قوی اولین تلنگرها را برای تماشاگران و خواننده گان این اثر به کار می برد.

نمایش گیلگمش را به نظر من می توان در رسته ی نمایش های آیینی جا داد .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

اولین اجرای عمومی نمایش ” گیلگمش” در سالن نمایش مجتمع فرهنگی و هنری سقز در قالب یازدهمین جشنواره سالانه تئاتر کردی انجام گرفت .

اجرای نمایش از برشور ها و پوسترهای آن آغاز می شود .

کاری که رحیم سابقه اش را در نمایش آنتیگونه داشت .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

بروشورهایی با عکس هایی از کتیبه های کهن و یافته شده گیلگمش که بصورت صورتک تئاتر دیده می شد  و نظر هر رهگذری را به خود جلب می کند .

و حواشی ای از بحث وجدل های تماشاگران و هنرمندان حاضر در جشنواره که قبل از اجرا در مورد آن با کارگردان و عوامل نمایش داشتند .

در روز اجرا ، روز ۲۰شهریور ماه پنجشنبه ، سالن انتظار اجرای نمایش ، نیزخود به مقدمه ای برای نمایش تبدیل گشت و سرانجام اجرای اصلی نمایش و آغاز آن که به همه ی همهمه ها پایان داد ، فرا رسید .

همه در سکوت مطلق و متمرکز بر اجرا ی نمایش به تماشا نشستند .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

دکور ، فضا ، موسیقی ، لباس، و لحن گفتار و رفتار بازیگران که با قدمت و کهن بود ، داستان را بدون هیچ زحمتی به تماشاگران می قبولاند و همه با فضای معماری شده ی ذهنی نمایش اخت شدند .

از شگردهای رحیم در اجراهای اینچنینی دخیل کردن تماشاگران در خود اجرا است  و صممیت و مهربانی خاصی را بین تماشاگران و اجرا ایجاد می کند .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

بیشتر صحبتها رو به تماشاگران انجام می شود و انگار که هر لحظه انتظار پرسش از سوی آنان است و بیننده باید به دقت پاسخ بدهد .

حرکت و حرکت و باز هم حرکت پایه های اصلی نمایش را تشکیل می دهد و با روانشناختی کامل  ، تماشاگران را به ادامه داستان و ماجر ا ترغیب می کند .

زبان و گفتار در همه حال به کمک حرکت ها آمده و این ارتباط را محکم تر و نا گسستنی می کند .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

آوا ونجواهای بجا و حرکت حسی و هنرمندانه بازیگران و ارتباط تصویری و حسی در خلق این اثر کمک شایانی می کند .

خانم ایران احمد پور در ارائه ارتباطات عمیق بی کلام با حرکات بدن  ، حس و تغییر حالات صورت ، بسیار سریع تر از دیگر بازیگران توانای اش را به کار برد

و خانم سعادت بدوی با حرکات و حس صد چندانش نسبت به کارهای قبلی اش ، همه را همراه می کرد .

با آنکه در کار کلا از انسجام و هماهنگی های که در نمایش آنتیگونه دیده می شد ، خبری نبود اما بازی ها قابل قبول بودند .

همین عثمانی در ارتباط با بازیگران دیگر بیشتر از خود شایسته گی نشان داد بگونه ای که وزنه صحنه را متعادل نگه می داشت و باعث می شد کفه ترازوی صحنه برابر هم بایستد و تعادل آن را نگه دارد .

سعد قهرمانی  و شورش تباک رو در رو هم در ارتباطی تنگاتنگ داستان اصلی را با بیان رسا و فیصح و بده بستانهای حسی وحرکتی و ارتباطات عاطفی و موازی هم ، نشانی از ارائه خلاقیتهای بازیگری بودند که بواسطه بازی گیری خوب کارگردان بدست آمده بود .

میزانسن های درستی که باعث می شد هیچ گاه صحنه ، فضای مرده و بی تحرک نداشته باشد .

نور و صدا و سایه و بکارگیری ایجاد ابر در صحنه و جلوه های بصری دریا و طوفان کمک شایانی به اجرا می کردند و در ارائه یادآوری تزلزل و مرگ در زندگی ، برتفکر و اندیشه تماشاگران ، به کمک شتافت و در آخر با استفاده بجا از موسیقی زنده بر ایجاد حس و حال و زیبایی کار می افزاید .

کار در کمتر از دو ماه برای حضور در جشنواره آماده گردید و عجله در کار برای کسانیکه با کارهای رحیم عبدالرحیم زاده آشنایی داشتند مشهود بود .

در بعضی از جاهای نمایش حرکات و میزانسن ها تکراری و گاه ابداع شده توسط بازیگران بود . که چنان حس می شد که بازیگران بعضی از حالات نمایش آنتیگونه را دوباره تکرار می کنند و یا بصورت من درآوردی بدون توجه به ارتباط با دیگری کفه و وزنه صحنه را به نفع خود تغییر می دهند .

بخصوص در بعضی از زمانها گیلگمش باحرکاتش باعث می شد تا حضور الزامی دیگران کم رنگ تر شود و همچنین همین رویه توسط انکیدو تکرار می گردید .

چنانچه اگر دیالوگ و یا حرکت آنان بیشتر می شد سردرگمی بقیه را فرا می گرفت و به ناچار به حرکات اضافه می پرداختند .

اما وجود متن و دیالوگ های بجا مانع از این آشفتگی می شد و کار به روال طبیعی برمی گشت و نمایش با رضایت کامل تماشاگران به پایان رسید و در همهمه و تشویق آنان و حضور در میان بازیگران برروی صحنه خاتمه یافت .

و در روز پایانی چشنواره بر خلاف انتظار ضمن احترام و تکریم به رای هیات داوران ، در مجموع هیمن عثمانی به عنوان نفر دوم بازیگری مرد و خانم سعادت بدوی کاندیدای بازیگری زن و آقای رحیم عبدالرحیم زاده به عنوان کارگردان سوم و همچنین نمایش به عنوان نمایش برگزیده تماشاگران معرفی شد.

به امید اجراهای بهتر و ادامه اجرای این نمایش در بقیه شهرها در روز های آتی ، برای همه هنرمندان تئاتر آرزوی موفقیت بیشتر را داریم .

عکس ‏‎Kani Théâtre‎‏

تاريخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۳

منبع:http://theaterfestival.ir/%da%af%db%8c%d9%84%da%af%d9%87-%d9%85%db%8c%d8%b4-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d9%88%da%a9%d8%a7%d9%86-%d8%b7%d9%88%d9%81%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%be%d8%a7-%da%a9%d8%b1%d8%af/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

You may also like